domingo, 27 de noviembre de 2016

El primer volcà blau

Kawah Ijen es un dels volcans més increibles del món. Segur que us preguntareu que té d'especial que no tinguin els altres. Doncs que la lava que expulsa és de color blau. A simple vista es com un color blau electric brillant, com si sigues d'un altre planeta. Això és una cosa ben inusual per a un volcà. 


volcan-lava-azul
Aquest resplandor blau es degut a la combustió de gasos sulfúrics que entren en contacte amb l'aire a temperatura superioi als 360º.


En realitat la lava d'aquest volca és del mateix color que un altre volcà, el que el fa ser blau és la quantitat de gasos sulfúrics a una gran presió i a una temperatura extremadament alta, a vegades de 600º. Així que una vegada que el sofre s'exposa al oxigen present en l'aire, aquests s'encén fàcilment i es veu el color blau de la lava. 


El fortograf Oliver Grunwald diu que hi ha molt sofre i avegades flueix per la superficie de la lava de tal forma fa que sembli com si la lava fos realment blava. Aquest efecte nomès es visible a la nit ja que al de dia es igual que un altre volà qualsevol. 

blue_flame_kawah_ijen_volcano_4En aquesta zona hi ha miners que treballen en l'extracció de les roques sulfúriques, que s'utilitzen a l'indusdtria alimentaria y química. Fins hi tot hi ha miners que treballen dia i nit per poder cobrar més, i alguns d'ells són nens que s'encarregen de les seves famílies. Tots els miners que treballen aquí a vegades presenten dificultats per respirar i estan exposats a malalties pulmonars a causa del dióxid de sofre. 

En aquest link podem mirar un video molt interesant on es veu aquest volcà.

 https://youtu.be/VbumP9rDuv4
  

domingo, 20 de noviembre de 2016

Els greixos Trans

Greixos Trans: què són i per què són dolents per a la salud

Hola navegadors! 
Resultado de imagen de grasas trans
Aprofito que a l'assignatura estem tocant el tema de l'obesitat i la dieta per parlar-vos d'un tema molt interesant: els greixos trans. Vaig descobrir aquets greixos mirant un documental estadunidenc que parlava del funcionament de la industria alimentària de EE.UU i els processos que ens oculten als consumidors "Food Inc".

Segur que molts sabeu que són els greixos saturats, però sabeu que són els els greixos trans? Doncs els greixos trans són els resultats d'afegir hidrogen a l'oli vegetal. Es produeix de forma artificial i amb productes quimics per aconseguir que l'oli deixi de ser líquid i es solidifiqui. La diferència amb els greixos saturats és que els saturats són un altre tipus de greixos naturals i els trans són artificials.  

La indúsrtia de l'alimentació els utilitza perquè porten una textura més sòlida i agradable als aliments, els fan més sabrosos i es conserven més temps.

Els greixos trans són encara més perjudicials per la salud que els saturats. Provoquen una disminució del nivell del colesterol bo i augmenten els colesterol dolent. Aquests augmenten el risc de patir malalties cardíaques, diabetis, obesitat i totes les malalties que hi estan associades. Beatrice Golomb, autora d'un estudi sobre aquests greixos va dir una frase en que ens deixa molt clar lo perjudicials que són aquestos greixos: "Els greixos trans allarguen la vida dels aliment... i escurcen la de les persones",

Els metges demanen que els prohibeixin ja que estan convençuts que disminuirien els infarts i les malalties cardiovasculars. Pero tots sabem que en aquest món va primer el negoci que no pas la salud de la humanitat.  

Aquests greixos els trobem a : galetes i pastisseria industrial, crispetes per microones, menjar ràpid (nuggets, patates fregides, hamburguesses), pizzes congelades, menjar preparat conjelat (canalon, croquetes), salses i sopes preparades, glacejats preparats, patates de bossa i altres aperitius salats, gelats industrials, margarines... Segur que la gran majoria formen part de la vostra alimentació. Alguns estudis apunten que el 37% de productes d'un supermercat contenent greixos trans, encara que en la majoria en petites quantitats, 

De moment només  els Estats Units els han prohibit de forma gairebé completa, ja que és un dels països amb més obesitat. I a Europa només a Àustria, Suïssa, Hongria, Noruega, Dinamarca i Islàndia només han limitat l'us d'aquests. 

Tot hi que ara si mirem les etiquetes de qualsevol aliment trobarem la informació nutricional, els greixos trans no hi són, per tant són invisibles.

Uns consells per als consumidors són que si  comprem margarines, cal que els greixos siguin monosaturats o poliinsaturats (greixos bons). Els productes lactis és millor que siguin desnatats o semidesnatats. Cal limitar el consum de menjar congelat, així com el menjar ràpid, les galetes i els pastissos. Si mengem fora de casa, evitem els fregits, ja que no sabem amb quin oli s'han cuinat.

Ara que ja sabem que són els greixos trans, tampoc fa falta no consumir cap greix, sino estar més atent en els greixos que porten els nostres aliments i d'aquesta forma consumir els greixos bons ( peix blau, l'oli d'oliva, la fruita seca, els alvocats…) i limitar els greixos dolents. Ja que personalment crec que seria molt difícil prohibir aquets greixos a tot el món o per lo menys al nostre païs, perque en aquesta societat el que importa es buscar la forma més barata de produir en masa encara que sigui perjudicial per la salud, i com que les grans industries tenen tan poder és gairebé impossible. 

Per aixo us proposo que intenteu dur una dieta equilibrada, variant tots els aliments, verdura, fruita, llegums, cereals, peix, carn i que eviteu el més possible els aliments industrials amb gran quantitat de sucres i greixos, i si teniu la oportunitat de menjar  aliments ecologics aprofite-ho!

Font d'informació :http://www.ara.cat/societat/greixos-trans-industria-alimentacio-informacio-nutricional_0_1378662388.html